Hare fra skogen

Hare. Søt og uskyldig å se på, men deilig å spise(håper jeg). Den typen kjøtt jenter sier esj til, hvis de får vite hva de spiser. Kan tenke meg at katt smaker som hare. Villkatt ihvertfall.

Jeg var en gang og spiste i Alba med Øystein. Da fikk vi noe hare som var stekt mediumrare-ish. Ikke noe serlig godt egentlig. Men jeg har troen. Hare will rise again.

Thomas Keller koker kaninmage i 12 timer v 74 grader. Det er jo kanskje litt varmt og lenge for en stakkars harefilet, men lårene? Rilette av hele dyret? Kansje det er bra å lage confit på lårene. Ja. Confit er bra!

Her er Sondre «dyret» Dyrdal i full sving med å skjære ned haren. Han gjorde en god jobb, men ødela skinnet som jeg hadde tenkt å lage meg en undikk av. Nå ligger haren i fryseren.

2 comments

  1. Har dere noe mer planer for den? Det er masse hare å få i slaktediskene her, men jeg har(e) ikke vågd meg utpå enda…

  2. Haren i Alba var egentlig katastrofalt dårlig, men om jeg erindrer riktig var vi i meget godt lag den kvelden!
    Tror egentlig vi kom veldig overaskende på restauranten den kvelden, slik at de bare fikk tid til å bresere den litt!!
    Hare er det bare til å våge seg ut på, vil anbefale å bresere lenge, eller som ragout! Indrefileten er jo bare en liten blyant som ikke er så lett å gjøre noe med. Lite hare som omsettes her i landet gitt, men så er vi så heldig at vi har uautoriserte jegere som kan levere til oss.
    Vi reiser heller til Paris og lager stor harefest en dag!


Legg igjen en kommentar

