Paris del 1

Ja..

Paris er visstnok byen som aldri sover, men når klokken runder 24.00 tømmes Champs Ellysses for mennesker og blir en spøkelsesgate. Jeg bor i en av paralellgatene, sånn typ på andre siden av bygningene som har ansiktet vendt mot Champs Ellysses. Her er det masse store designere, kjoler og sko i hundretusenkronersklassen, overprisede drikke- og spisesteder, og flere 5-stjerners hotell. Et kjedelig strøk for en vanlig kokk med andre ord. Det skjer lite her som interesserer meg på kveldstid, og enda mindre på dagtid. Hver gang jeg tar taxi hjem alene og sier adressen min, får jeg et ansiktsuttrykk som ligner et spørsmålstegn blandet med forrakt i retur. «Rue Franscois 1er», også kjent som den gyldne triangel, det er adressen min. Og Den Norske Ambassadøren sin. Men hovedsaklig min..

Her henger de ut, de andre som bor her. Jeg har en litt mer «vanlig» leilighet.

Om sommeren er det ok å skate i Paris. Champs Ellysses er p.g.a. sin lengde og slakke nedoverbakke, bra for cruising om natten når det er tomt. Nå er det vinter, og her i streeten betyr det julepynt. Julepynt som trenger like mye strøm for å fungere igjennom en hel dag, som hele Bergen sentrum trenger for å blinke i en uke. Og julemarked. Der kan man finne snop, kaker, boller, sukkerspinn, søt popcorn, jule-macaroner, julehatter, spiselige juleeffekter med masse sukker på, og julepynt. Jeg vurderte å kjøpe en julenisse-onepiece til å blaste i bakken når snowboardsesongen kommer snikende, men slo det fra meg når jeg så prisen. Jeg har viktigere ting å bruke penger på. For eksempel naturlig vin.

<p

Legg igjen en kommentar

