Oppdrettslaks vs bærekraftighet

Det er som å kjøpe seg et par sokker, eller en ny tannkrem. Salmalaksen der den ligger og glinser inni sin lange og forlokkende forpakning. Flott design tenker jeg i det jeg plukker den opp, og kiker på datostemplingen. DATOSTEMPLET FISK! Supert, da trenger jeg ikke lenger tenke selv, og ikke behøver jeg å lukte eller kjenne på den. Bare åpne pakken, og stikke den rett i ovnen. Noe så enkelt og genialt, og SUNT! Til og med ungene liker det. Og det er nok ikke fordi vi overbeviser dem, neida. Det er fordi det er sååå godt! På linje med fiskepinner.

Greit. Dette er et ferskt produkt, men om det er rent? Hvis du tenker på at staten sier at det er ok med oppdrett fordi lusegiften ikke er direkte skadelig for oss, så er det vel rent. Men hvis du tenker på havbunnen, så er det veldig inndirekte skadelig for oss.

Jeg kan forstå at staten er avhengig av penger i kassen, men hva er poenget hvis det bare skal vare en liten stund?

Vi har ikke brukt annet enn villfisk på Jacobs, og prøvd å holde oss unna rødlistet fisk så langt den tilgjengelige informasjonen vi har fått tak i, har kunnet hjelpe oss.

Dette er en oppfordring til dem som driver restaurant i Bergen, og ellers i Norge. Slutt å bruke oppdrettslaks. Og hvis det er mulig, kutt ut all oppdrettsfisk på menyene deres. Les noen av linkene under hvis du vil ha mer informasjon. Kanskje det er på tide å få det opp på land etterhvert??? Hva vet vel jeg, jeg er jo bare en vanlig kokk.

Marine harvest i Chile

Hærlig diskusjon

One comment

  1. Hei,yusen takk for et bevisst og modig valg om ikke å servere oppdrettsfisk,flott at kokker stillerspørsmålstegn ved dette,jeg håper dere blir mange:-)jeg har linket opp til denne posten på diverse nettsteder med en oppfordring om å bruke jacobs når man er i bergen.Ved min neste tur til bergen er valget av spisested selvsagt;Takk!
    mvh steinar sørensen


Legg igjen en kommentar

