Bli som en Laks. Glad som en kaks(e).

Utdrag fra en lengre tekst jeg holder på med

Jeg er bare en vanlig kokk, men skulle ønske jeg var Kongen.

«Hvem kan seile foruten vind?»

Jeg er ikke imot oppdrettsfisk. Konseptet er ok, men jeg er imot måten det drives oppdrett på. Det kan sammenlignes med at det er vanskelig å hate en rasist samtidig som det er lett å være imot rasisme som en ren ideologi. Jeg har kanskje en politisk agenda, og la den ikke være skjult, men jeg er ingen politiker. Eivind Hellstrøm er en politiker. Arne Hjeltnes er en politiker. Vet du hvorfor. Fordi de preker til, og ovenfor folket. Og det de preker ovenfor folket, er til slutt det samme som betaler lønnen deres og mater ungene, bilene og hundene de eier. Hvorfor er dette galt i min vanligkokk-verden. Fordi det er ingen fokus på de negative sidene med produktet de fronter. Oppdrettslaks a.k.a. Salmalaks. Ok. Arne Hjeltnes ble spurt: «Det sies at det inntas for lite omega3 i Norge. Så hva sier du til det, og hvordan skal vi forebygge det?

Svaret lyder: «Ney… Me måo no berra eeta mæir lakss dåo»

Feil.

Spis fete fiskeslag, men styr unna Oppdrettslaks!!!

Den inneholder opptil 20% mindre omega 3 fettsyrer enn en villlaks p.g.a. vegetabilsk for.

Spis sei. Spis sild. Og spis for all del makrell! Men la den ekle vaakumpakkede soperlaksen ligge. Den var full i lus ikke lenge før den kom i pakken. Eeeeesj..

Jeg er ikke imot kapitalisering på naturressurser. Jeg er ingen hippie med peacetegn-plakater og langt fett hår. Og jeg har ingen planer om å legge meg ned foran en bulldoser eller en tanks. Hva hjelp er det i å bli bulldosert som konsekvens av å ytre sin personlige mening? Nei, ingen. Så jeg sier kapitalisering, OK. Men bare hvis det lar meg kunne stå for bærekraftighet. Hvis du ikke vet, spør Gro Harlem Brundtland. En av de få Norske politikerne som var inne på noe, og fortsatt er inne på noe.

Si meg, hva gjør vi når vi ikke har frisk vind i våre Norske seil?

Derfor; Kongen befaler mer fokus på bærekraftighet!

FOR DEM SOM IKKE VET OM OPPDRETTSNÆRINGEN, OG DEM SOM VIL VITE MER; TRYKK HER!

Legg igjen en kommentar

