Kort om Le Chateaubriand


Good value!

Min, og mange andres favorittrestaurant i Paris. Nummer 11 på San Pellegrino sin Top 50-liste. Nr 1 på min liste. Ingen Stjerner i den røde guiden, men stjerne i boken hos alle jeg har spist der med.

De kjører en 5-retters meny som oppdateres daglig, med valg mellom ost og dessert. Først får man 4 serveringer med varme og kalde appetittvekkere, og så begynner alvoret. Foretten består ofte av skalldyr, men forrige gang jeg var der fikk jeg «boudin noir» som de hadde laget samme dagen. Fiskeretten, de siste tre gangene servert med noe som kalles «pil pil». Helt vanvittig digg, og alltid perfekt behandlet fisk. Kjøttrett. Kalv, lam, okse, svin, and.. Alt etter hva de føler for å bruke. Desserten kommer alltid i to serveringer, og av den grunn velger jeg som oftest det fremfor ost. Ikke misforstå meg feil, jeg elsker ost. Som regel har jeg fått en lett kreasjon med frukt først, og en noe tyngre med sjokolade som avsluttning.Menyen koster 50€.

Vinene ligger på alt fra 20-200€ flasken, og på kartet finner du bare viner som ikke er tilsatt noe under produksjon. Hva som er på kartet kan variere, men liker du produsenter som P.Overnoy, J.M.Brignot, Mosse, Robinot osv, så finnes det noe for deg her.

Jeg har spist på Le Chateaubriand 11-12 ganger, og tatt bilder av maten hvær gang. Vil gjerne dele bildene av ymse retter jeg har vært mest fornøyd med. Gå på Le Chateaubriand hvis du er i Paris.

Selleribuljong, rå andelever, reddikk og nepe

Østers, brønnkarsetapioca og brød

 

Krabbekjøtt, kumquat, sennepsfrø, pepperrotkrem

Boudin noir, kråkebollerogn, gulrøtter, syltet løk, pasjonsfruktpulver

Brenneneslesuppe

Stekt torsk, hjerteskjell, gulrot, surblader og ribbesjy

Blodappelsinsorbet, endiver, svart olivenpulver

Mannen som driver det er forresten litt av en type. En dag da jeg jobbet der, dukket han plutselig opp på kjøkkenet og fyrte opp en sigg. Og sånn står han og lager maten,med tjokk militærgrønn ullgenser og litt for korte bukser sånn at man kan se de røde sokkene. Typete stil, men fyren er en ninja på mat.

Trykk på navnet for å sjekke ut ké det går i med han der .

Sjekk også ut denne videoen.

Den ble laget da Enaki ikke fikk reist til New York i 2009, p.g.a. han hadde glemt å fornye passet sitt.

One comment


Legg igjen en kommentar

